/ Ratkaisu liikenteen päästövähennyksiin

Ratkaisu liikenteen päästövähennyksiin

Julkaistu:

Liikenne ja sen tuottama noin viidennes Suomen kasvihuonekaasupäästöistä aiheuttaa päänvaivaa, kun samalla energian ja teollisuuden päästöille tehdyt vähähiilitiekartat ovat jo toteutusvaiheessa. Liikenteen päästöille on tietysti suoraviivainen, mutta poliittisesti vaikea tie: nostetaan liikenteen päästöveroa. Polttoaineen hinnan nostaminen on painajainen mille tahansa hallitukselle. Niinpä hallitus jälleen kerran siirtää vaikeita päätöksiä.

Ratkaisu tähän lukkoon on, kuinka ollakaan, jälleen yksi hybridistrategia. Ensin asetetaan toivotun kokoinen päästökiintiö liikenteen kokonaispäästöille. Tämä otetaan käyttöön päästökaupan avulla, jolloin tavoite varmuudella toteutuu. Sen jälkeen käydään hinnan kimppuun ja tehdään kaikki mahdolliset edistämistoimet, joilla tehdään siirtymä päästöttömyyteen mahdollisimman helpoksi ja edulliseksi. Näin polttoaineen hinta nousee vain, jos edistämistoimet ovat riittämättömiä. Samalla voitaisiin alkaa ajaa polttoaineen päästöveroa vähitellen alas. Hallitus ei joutuisi enää tekemään yhtään bensaveron nostopäätöstä. Sen sijaanbensapumpuilla nousisi kapina, jos päästöttömiä vaihtoehtoja ei edistetä tarpeeksi.

Vaihtoehtoina fossiilisille polttoaineille ovat sähkö, biopolttoaineet sisältäen biokaasun, vety ja synteettiset polttoaineet. Näistä useissa Suomi on maailman kärjessä. Myös vedyn ja sähköllä tehtävien synteettisten polttoaineiden kanssa Suomen on pyrittävä edelläkävijöiden kasvavaan joukkoon. Sähkön mahdollisuudet myös raskaassa liikenteessä ovat paranemassa, kun bussiliikenne siirtyy sähkölle yllättäen tavoiteltua nopeammin – koska se on kannattavaa.

Helsinki voisi pääkaupunkina toimia näyteikkunana ja perustaa keskustaan vähitellen laajenevan alueen, jolla fossiilisia polttoaineita ei enää käytetä ollenkaan. Sen lisäksi yhteistyötä taloyhtiöiden kanssa sähköauton latausvalmiuksen parantamiseksi on jatkettava. Helsingillä on hyvät mahdollisuudet siirtyä päästöttömään liikenteeseen muuta maata nopeammin, vaikka jo 2030 mennessä. Näin pienenevästä päästökiintiöstä riittäisi pidempään siellä, missä muutos vaatii vieläkin kehittyneempiä ratkaisuja ja edullisempaa hintatasoa.

Mikäli hallitus ei uskalla asettaa kiintiötä liikenteen päästöille, se viestii, ettei usko tavoitteen olevan saavutettavissa. Ainoa todellinen varasuunnitelma on, että päästötavoitteiden suhteen vähitellen luovutetaan. Sitä ei pidä hyväksyä.

Lisää julkaisuja

13.6.2021

Hyvää vaalipäivää, Helsinki!

Hienoa vaalipäivää, Helsinki! Aidosti sinivihreää ilmastovaihtoehtoa, arvoiltaan liberaalia, EU- ja energia-kokemusta ja markkinamyönteistä ajattelua tarjoava kampanja on ollut rakkaudentunnustus Helsingille

9.6.2021

Yhdellä sanalla, puolesta vai vastaan:

PUOLESTA: ilmasto, EU, kansainvälisyys, markkinatalous, pyöräily, joukkoliikenne, koulutus, tasa-arvo, korttelikaupungin rakentaminen, Itämeri, avoimuus, ruuhkamaksut, monikielisyys, vähemmistöt, nuoret, mielenterveys, vahvat aluekeskukset,

2.6.2021

Helsingin ilmastoteot – mitä kaikkien tulisi tästä tietää

Helsingillä, kuten koko Suomella, on tavoitteena olla hiilineutraali 2035 mennessä. Hiilineutraaliuden voi määritellä monin tavoin, mutta pääasia on, ettei kaupunkimme